کمک به گسترش فرهنگ عفاف و حجاب با اقدامات فرهنگی وزارت میراث فرهنگی

پایگاه خبری افق و اقتصاد _ نشست جمع‌بندی فعالیت‌های ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در محل سالن فجر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد.

علی‌اصغر شالبافیان در نشست جمع‌بندی اقدامات وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نوروز ۱۴۰۲ که امروز چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ برگزار شد، ضمن قدردانی از همه کسانی که به‌صورت شبانه‌روزی در مدیریت سفر نقش‌آفرینی داشتند و برنامه‌ریزی‌‌ها و اقدامات مناسبی را برای تعطیلات نوروز تدارک دیدند، افزود: نتایج به دست آمده مرهون انسجام و هماهنگی بود که درون وزارتخانه و دستگاه‌های عضو شکل گرفت.

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با تاکید بر جمع‌بندی تجربیات و اقدامات استان‌ها در نوروز ۱۴۰۲، ادامه داد: سال گذشته براساس تأکید مهندس ضرغامی، گزارش ستادهای استانی پس از تعطیلات نوروزی جمع‌آوری و مبنای برنامه‌ریزی برای نوروز ۱۴۰۲ قرار گرفت. امسال نیز مستندسازی و استفاده از تجربیات نوروز باید مدنظر قرار بگیرد.

او تصریح کرد: سایر وزرا نیز از وزارتخانه و ستاد سفر این مطالبه را دارند که گزارش و‌ جمع‌بندی از نوآوری‌های هر استان ارائه شود.

معاون گردشگری کشور به نخستین تجربه تقارن ماه مبارک رمضان و نوروز اشاره کرد و گفت: این روند تا چند سال ادامه خواهد داشت و باید از تجربه‌ استان‌ها در این راستا و موضوع حجاب و عفاف استفاده شود.

شالبافیان به جایگاه ویژه ستاد خدمات سفر در سطح ملی و استانی اشاره کرد و افزود: این ستاد مورد توجه استانداران قرار گرفته است که این موضوع توان چانه‌زنی در استان را افزایش می‌دهد.

او به اهمیت استمرار و تقویت استان‌ها تاکید کرد و ادامه داد: برخی لایحه‌های بودجه ۱۴۰۲ در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها مطرح است که می‌توان از ظرفیت تجربه نوروز و ستاد سفر در راستای مأموریت‌های وزارتخانه استفاده کرد.

مدیرکل امور موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در نوروز ۱۴۰۲ حدود شش میلیون نفر بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی که امکان صدور بلیت الکترونیکی داشته‌اند، ثبت شده است.

برپایی ۹۲۰ بازارچه صنایع‌دستی در نوروز ۱۴۰۲ 

مریم جلالی نیز در این جلسه اظهار کرد: ستاد خدمات سفر تجلی مهمان‌نوازی و میزبانی سازمان یافته است. امسال خوشبختانه شاهد تجلی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در بومگردی‌ها بودیم ضمن این که در شهرهای مختلف بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی برپا شده است.

او افزود: در نوروز امسال ۹۲۰ بازارچه صنایع‌دستی ایجاد شده که ۱۱۵۰۰ غرفه دارد. این در حالی است که علاوه بر این تعداد بازارچه که به همت همکاران ستادی و استانی در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برپا شد، با همکاری سایر دستگاه‌ها مانند شهرداری‌ها و … شاهد برپایی تعداد دیگری بازارچه صنایع‌دستی بودیم.

جلالی اضافه کرد: بازارچه تنها محلی برای فروش صنایع‌دستی نیست بلکه بازارچه می‌تواند محلی برای تقویت همکاری‌ و شناخت هنرمندان و اقوام باشد.

معاون صنایع‌دستی کشور ادامه داد: یکی از اتفاقات بسیار خوب در نوروز امسال برپایی بازارچه‌های صنایع‌دستی در محل برگزاری اردوهای راهیان نور بود که علاوه بر زائران راهیان نور گردشگران عراقی نیز در مرزهای جنوبی از این بازارچه‌ها بازدید و صنایع‌دستی خرید می‌کردند.

جلالی افزود: بیشترین غرفه‌های ما در استان اصفهان برگزار شد و در دو محل به‌عنوان پایلوت همکاران ما برای اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت حضور داشتند‌.

او اضافه کرد: یکی دیگر از اتفاقات خوب در نوروز امسال در دو استان لرستان و ایلام افتاد که همکاران ما با اعطای گلونی که یک نوع محصول صنایع‌دستی است، به گسترش فرهنگ عفاف و حجاب کمک کردند.

رویکرد عارضه ‌یابی و آسیب‌شناسی در موضوع خدمات سفر

علی طلوعی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه با رویکرد عارضه ‌یابی و آسیب‌شناسی در موضوع خدمات سفر در کنار سایر معاونت‌ها حضور داشتیم، افزود: تجارب سال‌های گذشته آسیب‌شناسی و‌ مورد استفاده قرار گرفت و در این راستا تقویت و بروزرسانه حوزه آی‌تی، فناوری و سامانه‌ها به‌طور جدی انجام شد.

او خدمات سفر را از مهم‌ترین ماموریت‌های وزارتخانه در راستای هم‌افزایی بین معاونت‌ها عنوان و به نگاه ویژه به این حوزه اشاره کرد.

رشد بازدید از موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی

مرتضی ادیب‌زاده اظهار کرد: در نوروز امسال، از مجموع ۲۶۸ موزه، ۱۵۳ پایگاه ملی و جهانی و ۳۵ محوطه تاریخی که امکان برگزاری مراسم و رویدادهای فرهنگی را داشتند، حدود شش میلیون بازدید ثبت شده که حکایت از بازدید ۴.۵ میلیون نفر از این اماکن را دارد. البته این تعداد مربوط به اماکن و موزه‌هایی است که امکان فروش بلیت الکترونیکی را داشته‌اند.

او افزود: این در حالی است که بناها و محوطه‌های تاریخی را داریم که فروش بلیت ندارند و یا این که بلیت الکترونیکی ندارند با این حال میزبان بازدید کنندگان و گردشگران در اقصی نقاط کشور هستند.

ادیب‌زاده اضافه کرد: آمارها گویای این است که بازدید از موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی از رشد خوبی برخوردار بوده است و استان‌های تهران، اصفهان و فارس بیشترین تعداد بازدید را ثبت کرده اند. مجموعه حافظیه، تخت جمشید، سعدیه، ارگ کریم‌خانی، ماسارگاد، چهلستون، قلعه فلک‌الافلاک، سعدآباد، کاخ گلستان، باغ فین و … اماکنی هستند که بیشترین تعداد بازدیدها را به خود اختصاص داده‌اند.

اهمیت توجه به موضوع حجاب و عفاف

علیرضا ایزدی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان با بیان اینکه همه ما نوروزسازان بی نوروزی هستیم که با علاقه به ایران انجام وظیفه می‌کنیم، ادامه داد: امسال در اصفهان اتفاقات خوبی رخ داد و شکل سفر نسبت به گذشته تغییراتی داشت که می‌تواند مورد بررسی قرار بگیر د و از این تجارب استفاده شود.

او با اهمیت توجه به موضوع حجاب و عفاف و تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: اسکان رسمی در استان اصفهان طی تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ صد در صد بود.

خبرنگار امیر رضایی ۱۰۰۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا