مجوز پرداخت وام بانک مسکن به وزارت راه لغو شد

پایگاه خبری افق و اقتصاد – رئیس مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری مجوز هیئت وزیران به وزارت راه و شهرسازی برای دریافت وام از بانک مسکن جهت کاهش تصادفات جاده‌ای را غیرقانونی اعلام کرد.

در نامه قالیباف به آیت‌الله رئیسی آمده است: «بازگشت به رونوشت تصویب‌نامه هیئت محترم وزیران مورخ ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ موضوع «مجاز دانستن هزینه‌کرد وزارت راه و شهرسازی از محل تسهیلات دریافتی بانک مسکن در طرح‌های مؤثر در کاهش تصادفات جاده‌ای، متعاقب بررسی‌ها و اعلام نظر مقدماتی هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین… مراتب متضمن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت قانونی و اعلام نتیجه به اینجانب ابلاغ می‌شود، بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته ملغی‌الاثر خواهد بود.

۱ ـ  بر اساس بند «۱» ماده (۲۱۲) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، لازم است گرفتن و دادن وام داخلی و خارجی توسط دولت به تصویب مجلس برسد، بنابراین بند «۱» مصوبه مبنی بر تجویز اخذ تسهیلات از بانک توسط تعدادی از دستگاه‌های اجرایی از حیث فقدان مجوز قانونی مغایر قانون است.

۲ ـ بر اساس قوانین مختلف از جمله بند «ن» ماده ۲۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال ۹۳ لازم است بار مالی مصوبات پیش از تصویب در قانون بودجه پیش‌بینی شده باشد.

بنابراین بند «۲» مصوبه مذکور مبنی بر تضمین بازپرداخت اصل و سود تسهیلات توسط سازمان برنامه و بودجه از حیث ایجاد بار مالی بدون پیش‌بینی قبلی در بودجه مغایر قانون است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا