نقش مهم موزه‌ها در تبادلات فرهنگی و تعاملات اجتماعی

پایگاه خبری افق و اقتصاد _ مدیرکل موزه‌ها در تشریح برنامه‌های روز جهانی موزه گفت: در این رویداد که «میدان موزه‌ها» نامگذاری شده است، حدود ۳۰ موزه شهر تهران به معرفی خود می‌پردازند.

مرتضی ادیب‌زاده پیرامون روز جهانی موزه بیان کرد: روز جهانی موزه در تاریخ ۱۸ می مصادف با ۲۸ اردیبهشت‌ماه گرامی داشته می‌شود، هدف از برگزاری این رویداد ارتقای آگاهی جامعه از این واقعیت است که موزه‌ها نقش مهمی در تبادلات فرهنگی، تعاملات اجتماعی و صلح میان مردم دارند.

مدیرکل موزه‌ها درباره انتخاب شعار برای روز جهانی موزه گفت: هر ساله شورای بین‌المللی موزه‌ها در آستانه سال نو میلادی با انتخاب یک شعار مشخص، سعی دارد توجه متخصصان، کارکنان موزه و همچنین مردم را به موضوعی قابل توجه جلب کند. شعار روز جهانی موزه در سال ۲۰۲۳ «موزه‌ها، پایداری و به‌زیستی» در نظر گرفته شده که در واقع تاکیدی است بر اینکه موزه‌ها می‌توانند به صورت مداوم تغییراتی مثبت در جوامع ایجاد کنند و در دستیابی به توسعه پایدار اثرگذار باشند.

او تصریح کرد: در مراسم روز جهانی امسال، برنامه‌ریزی به این صورت انجام شد که در کنار رویدادی که هر ساله به حضور متخصصان جامعه موزه‌داری کشور برگزار می‌شود، رویدادی هم برای عموم مردم و مخاطبان موزه در نظر گرفته شود. از این رو و نظر به اهمیت میدان مشق، به عنوان کانون فرهنگی در هسته مرکزی تهران با تعدد موزه‌های مختلف با همکاری موزه‌های شهر تهران و سایر نهادهای مرتبط شهری در این میدان ترتیبی اتخاذ شد تا موزه‌ها به استقبال مردم بیایند.

ادیب‌زاده ادامه داد: در این رویداد مردمی که «میدان موزه‌ها» نامگذاری شده است، ضمن اینکه حدود ۳۰ موزه شهر تهران به معرفی خود خواهند پرداخت، برنامه‌های متنوعی هم مانند کارگاه کودک، اجرای موسیقی زنده و … اجرا می‌شود.

مدیرکل موزه‌ها یادآور شد: برگزاری رویداد رسمی با حضور جامعه تخصصی با ارائه گزارشی از عملکرد اداره‌کل موزه‌ها، سخنرانی مقام عالی وزارت، قائم‌مقام وزیر و نمایندگان ایکوم جهانی و ملی، همراه خواهد بود. همچنین از فعالان و متخصصان منتخب حوزه موزه‌ها در سطح کشوری قدردانی ویژه‌ای انجام می‌شود.

خبرنگار امیر رضایی

کد ۱۰۰۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا