نتیجه هتاکی به ادیان متوجه دولت ها می شود

امیر رضایی

پایگاه خبری افق و اقتصاد – جلیلوند، کارشناس مسائل بین الملل در واکنش به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد گفت که دولتها نمی توانند به عنوان آزادی بیان چشم بر هتاکی به ادیان و مذاهب و عقاید کشورهای دیگر ببندند.  نتیجه چنین اعمال و رفتاری چه با اجازه دولت باشد چه بی اجازه، ضرر آن متوجه همان کشور خواهد شد.

 روزپنجشنبه(۲۹ تیر- ۲۰ جولای)، برای دومین بار طی چند هفته اخیر، عاملان قرآن‌سوزی در سوئد، با چراغ سبز پلیس این کشور و پس از دریافت مجوز برای تجمع ضد اسلامی در استکهلم، به قرآن کریم اهانت کردند.

کانال تلگرامی «صابرین» با انتشار تصاویری از اهانت مجدد به قرآن کریم در مقابل سفارت عراق در استکهلم، نوشت که امروز(پنجشنبه) سلوان مومیکا، فردی که در نخستین روز تعطیلات عید قربان پیش در پایتخت سوئد اقدام به آتش‌زدن قرآن کریم کرده بود، خود را به مقابل ساختمان سفارت عراق رسانده و تحت حمایت پلیس سوئد، قران کریم و پرچم عراق را با پای خود لگدمال کرد.

بر اساس این گزارش، شمار زیادی از مسلمانان نیز خود را به محل اهانت به قرآن کریم رساندند و با شعار «لااله الا الله» به فرد موهن، پاسخ دادند.

این اتفاق واکنش های بسیاری از جانب دولتمردان و کارشناسان به دنبال داشت که مهمترین واکنش از جانب وزارت خارجه بود که با وجود اعلام رسمی دولت سوئد مبنی بر محکوم کردن این اقدام، خواهان محاکمه فرد هتاک به قرآن کریم از طرف دولت سوئد شد.

محسن جلیلوند، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با افق و اقتصاد در مورد هتک حرمت قرآن کریم در سوئد و موضع راسخ ایران در مقابل سوئد اظهار کرد: آقای امیر عبدالهیان در موضع محکم ایستاده و اذعان داشته که نه سفیری از طرف ایران به استکهلم خواهیم فرستاد و نه سفیر جدیدی از طرف دولت سوئد می‌پذیریم و خواستار محاکمه فرد هتاک به قرآن کریم از طرف دولت سوئد هستیم. امیر عبداللهیان همچنین خواستار برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری های اسلامی شد.

جلیلوند افزود: آزادی بیان در سوئد یا هر کشور دیگری فقط یک بیان است اما انجام چنین کارهایی یک عمل است پس نمیتوان آن را آزادی بیان در نظر گرفت اما دولت سوئد به این امر تکیه می‌کند که در کشوری که آزادی بیان حرف اول را می‌زند این کار نیز به معنی آزادی بیان تلقی می‌شود اما از طرف دیگر دولت سوئد به صراحت اعلام کرده که این اقدام موضع دولت سوئد نیست و پلیس هیچ مجوزی برای چنین کارهایی صادر نمی‌کند و مجوز صادر شده برای این فرد فقط برای تجمعات قانونی و مسالمت‌آمیز بوده است. در عین حال دولت سوئد این اقدام را محکوم کرد .

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تاثیر این اتفاق بر روابط ایران و سوئد گفت: ایران روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آنچنانی با سوئد ندارد که چنین موضوع مهمی و زمان بردن آن بر سر توافق بین دو کشور بخواهد به منافع سیاسی اقتصادی فرهنگی ایران لطمه ای وارد کند .

جلیلوند بیان کرد: معمولاً در اتفاقات و رویدادهایی که میان دو کشور پیش می‌آید بعد از مدتی دولت ها به خاطر منافع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود با هم توافق کرده و مسئله را پایان میدهند اما در مورد کشور سوئد و اعمال خارج از عرف و اخلاقی که در آن انجام شده با اینکه دولت سوئد از خود رفع اتهام کرده، دولت ایران در موضع خود محکم ایستاده تا فرد هتاک به قرآن کریم دستگیر و محاکمه شود .

وی افزود: نتیجه چنین اعمال و رفتاری چه با اجازه دولت باشد چه بی اجازه، ضرر آن متوجه همان کشور خواهد شد. دولتها باید بدانند که به عنوان آزادی بیان نمی‌توانند چشم بر چنین هتاکی هایی به ادیان و مذاهب و عقاید کشورهای دیگر ببندند .  حال با اتفاقات پیش آمده باید ببینیم در آینده ایران چه تصمیمی خواهد گرفت و چه اتفاقی خواهد افتاد اما این روشن است که تا آن زمان سوئد هیچ سفیری در تهران نخواهد داشت، چه بسا که سفیر سوئد بیشتر حالت دیپلماتیک و پرستیژی دارد تا کارایی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا