آثار بیولوژیکی الکتریسیته هوا

در اثر حوادثی در فضا تغییرات الکتریکی بوجود می‌آید، مانند رعد و برق. علاوه بر این اصولا فضا بطور دائم دارای الکتریسیته می‌باشد.برای دقت و توجه در وجود الکتریسیته هوا از وسایل مختلفی می‌توان استفاده نمود،از جمله با آزمایش ساده بوسیله یک مفتول که به یک الکتروسکوپ وصل باشد یا سایر آزمایشها، فشار الکتریسیته جو و طبقات بالای فضا قویتر از قسمتهای پایین فضا و این تغییرات برای هر متر ارتفاع تقریبا ۱۰ الی ۱۰۰ ولت در تغییر است، این تغییرات در ساعات مختلف روز نیز یکسان نمی‌باشد،حداکثر شدت دو ساعت قبل از طلوع آفتاب و دو ساعت پس از غروب آفتاب است.

الکتریسیته جو نسبت به زمین اکثرا مثبت ، ولی گاهی ممکن است در بعضی نقاط منفی گردد. الکتریسیته مثبت بیشتر در هوای آزاد و نقاط کوهستانی وجود دارد. هر گاه فشار هوا تنزل پیدا کرده و بر حرارت و رطوبت آن افزوده شود، الکتریسیته هوا منفی خواهد شد. مقدار ولتاژ در تابستان حدود سه برابر آن در زمستان است. ظهور ماه ، با دو تغییرات جوی مسلما در تغییرات الکتریسیته هوا موثر خواهند بود.

تغییرات الکتریسیسته هوا روی افراد

  • اشخاص سالم به علت مقاومت بدنی تغییراتی در مقابل تغییرات الکتریسیته هوا از خود نشان نداده و حساسیت به تغییرات جوی ندارند. مانند کارگرانی که به کار در هوای آزاد عادت دارند.
  • با افزایش مقدار الکتریسیته هوا ، بر الاستیسیته عضلات افزوده می‌شود و این عدم تعادل در موقع بالا رفتن الکتریسیته مثبت بیشتر احساس می‌شود.
  • الکتریسیته منفی گر چه در اوایل باعث تسکین روحیه و قوا می‌گردد، ولی پس از مدتی اقامت در این گونه محیط خفگی و عصبانیت دیده می‌شود.
  • اگر الکتریسیته هوا به صفر برسد، اشخاصی که دچار عدم تعادل می‌باشند عکس العملهایی از خود بروز می‌دهند، مانند سر درد ، خستگی ، اختلالات عصبی ، اختلالات گوارشی ، اختلالات دستگاه تنفس هر گاه اقامت و کار در اینگونه اماکن مدتها ادامه یابد، عوارض ناشی از الکتریسته صفر هوا شدیدتر شده ، حتی حالت انقباض عضلات نقصان خواهد یافت.
  • در مناطق جنگلی و پر درخت هوا معمولا دارای الکتریسیته منفی است.
  • افراد و کارگرانی که در نقاط پر الکتریسیته زندگی می‌کنند، کمتر دچار بیماری سرطان و بیماریهای همه گیری می‌شوند، اگر همین افراد را به نقاط کم الکتریسیته (منفی ببرند، به آسانی دچار بیماریهای فوق الذکر خواهند شد.
  • بالا رفتن مقدار الکتریسیته باعث بالا رفتن کروناکس اعصاب حرکتی و اعصاب حس شده در این حالت عصب سمپاتیک تحریک و اثر پاراسمپاتیک را تعدیل می‌نماید.
  • الکتریسیته منفی محیط کاملا عکس حالت اخیر را بوجود می‌آورد و در اینگونه اماکن کسانی که دارای بیماریهای مفصلی بخصوص رماتیسم می‌باشند، دچار شدت بیماری خواهند گشت.
  • الکتریسیته محیط روی بیماران اثرات مختلفی باقی می‌گذارد. به عنوان مثال اگر بیماران اوریک را به نقاط پر الکتریسیته منتقل کنند، بیماریشان شدت یافته و خطرات جدی برایشان خواهد داشت. کسانیکه کم خون هستند، یا کارگرانی که به بیماری سرطان و اختلال هضمی دچار هستند، حتی المقدور باید ر نقاط پر الکتریسیته کار کنند.

تقسیم بندی نواحی از نظر الکتریسیته

  1. نواحی که الکتریسیته هوا کمتر از ۳۰ ولت در متر می‌باشد: نواحی پردرخت ، دره‌های عمیق ، این نواحی دارای نسیم نمی‌باشد.
  2. نواحی که الکتریسیته فضا بطور متوسط ۳۰ الی ۱۰۰ ولت در متر است، این نقاط در نزدیکی جنگلها ، نواحی ساحلی که با تخته سنگهای بزرگ محصور شده قرار دارند. این نقاط را محل اشعه‌های خنثی می‌نامند.
  3. نواحی پر الکتریسیته دارای حداقل ۱۰۰ ولت در هر متر ، نواحی جنگل و فرات ، بعلت زیادی الکتریسیته و نسیم هوا برای اشخاص سالم مفید است، ولی مبتلایان به سل نباید در اینگونه اماکن زندگی کنند، زیرا ممکن است بیماری سل عود نموده و خطراتی را فراهم سازد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا