تکرار پلاسکو در گاندی

اکرم رضائی نژاد

پایگاه خبری افق و اقتصاد – پنج روز بعد از هفتمین سالروز حادثه پلاسکو، با وجود هشدارهای بی شمار برخی مسئولان و آتش نشانان به ویژه در سال های اخیر، روزپنجشنبه شاهد وقوع آتش سوزی در بیمارستان گاندی در تهران بودیم که می توانست حادثه ای همچون پلاسکو رقم بزند.

جمعی از رسانه ها روز شنبه هفته گذشته، ۳۰ دی، مصادف با هفتمین سالروز حادثه پلاسکو، همچون سال های گذشته هشدارهای مسئولان و آتش نشانان را درباره ساختمان هایی که احتمال وقوع حادثه بویژه حریق در آنها بالاست، بازنشر و یادآوری کردند تا به فراموشی سپرده نشود و کمتر شاهد بروز این حوادث باشیم اما روزپنجشنبه و درست ۵ روز بعد از این یادآوری ها، آتش سوزی در بیمارستان گاندی خبرساز شد.

افشاگری آتش‌نشانی درباره هشدار به بیمارستان گاندی

این حادثه در حالی رخ داد که سخنگوی آتش‌نشانی خبر داد که تاکنون ۵ مرتبه به بیمارستان گاندی اخطار ناایمن بودن داده شده‌ بود.

سید جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی گفت: آبان ماه سال جاری آخرین باری بود که به این بیمارستان در جلسه کمیته ایمنی منطقه هشدار و اخطار دادیم و قول رفع ایرادات را داده بودند اما ترتیب اثر نداده اند.

او درباره علت آتش‌سوزی توضیح داد: قسمت مهمان‌پذیر بیمارستان آتش گرفته بود و از سرایت آتش به داخل بیمارستان که در کنار مهمان‌پذیر بود جلوگیری شد.

نمای کامپوزیت ساختمان بیمارستان علت بزرگنمایی آتش سوزی

حسین نظری، معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز در این‌باره گفت: به علت نمای کامپوزیت ساختمان بیمارستان گاندی، آتش‌سوزی بزرگ جلوه می‌کرد.

وی افزود: ساعت ۱۸:۲۰ پنجشنبه ۵ بهمن، حریق در هتل مجاور بیمارستان گاندی گزارش شد که با حضور به موقع آتش نشانان به خوبی اطفا حریق انجام گرفت. باید بیماران به جای دیگری منتقل می شدند که همگی با هماهنگی شبکه بهداشت منتقل شدند.

وی با بیان اینکه اطفا حریق به صورت کامل انجام شد و تلاش آتش نشانان مانع شد که به ساختمان‌های مجاور سرایت کند، خاطرنشان کرد: موضوع مهم این بود که تصاویری که پخش می‌شد به علت نمای کامپوزیت ساختمان آتش سوزی را بزرگ جلوه می‌داد. با این حال این آتش سوزی یک حریق عادی بود.

نظری با بیان اینکه وقتی حریقی رخ می‌دهد شهرداری به صورتی عمل می‌کند که مسئولان مربوطه از شهردار منطقه تا دیگر عوامل همگی در محل حادثه حضور پیدا می‌کنند، اظهار کرد: آنها خدمات جانبی و پشتیبانی از آتش نشانان را انجام می دهند و پاکبانان هم بعد از اطفا شروع به پاکسازی معابر می‌کنند.

همچنین علیرضا فخاری استاندار تهران درباره آخرین وضعیت آتش سوزی بیمارستان گاندی گفت: آتش سوزی در بخش‌های فوقانی بیمارستان بوده است.

وی افزود: ریزش محدود نما را به علت کامپوزیت شاهد هستیم که اقداماتی انجام شد.

استاندار تهران ادامه داد: آتش نشانان معمولاً ۲۴ تا ۴۸ ساعت هستند تا در هر نقطه‌ای آتش دوباره تشدید شد تحت کنترل قرار بگیرد.

فخاری گفت: الحمدالله هیچ تلفات و مشکلات تنفسی نداشته‌ایم و بیمارانی هم که نیاز به ادامه بستری داشتند به بیمارستان‌های دیگر منتقل شدند.

آغاز بررسی‌ها برای علت حریق بیمارستان گاندی

با وجود اظهارنظرهای مختلف درباره علت این حادثه، وزیر کشور گفت که علت وقوع آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی بعد از انجام بررسی‌های نهایی اعلام می‌شود.

احمد وحیدی در حاشیه حضور در محل آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی با حضور در جمع خبرنگاران گفت: براساس گزارشات، آتش‌سوزی از نمای ساختمان آغاز شده است. البته این موضوع باید دقیق بررسی شود و آنچه که مطرح شده بر اساس گزارش‌های اولیه است.

وی با بیان اینکه  با عکس‌العمل سریع عوامل آتش‌نشانی بیمارستان تخلیه شد، گفت: عوامل آتش‌نشانی همیشه در این حوادث نفر اول هستند.

وزیر کشور درباره علت وقوع این حادثه نیز گفت: گزارش‌هایی در این خصوص داده شد اما باید بررسی و اقدامات کارشناسی انجام  شود و بعد از بررسی نهایی، دلیل وقوع حریق اعلام شود.

به گفته وحیدی آنچه که در مورد این آتش‌سوزی وجود دارد این است که محل حریق مربوط به بخش هتل بیمارستان بوده است. اما اینکه چرا آتش از اینجا شروع شده باید با دقت بررسی و سپس اعلام شود.

آتش سوزی گاندی می‌توانست فاجعه آفرین باشد

سوده نجفی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز درباره این حادثه گفت: عوامل آتش نشانی حضور به موقعی در محل حادثه داشتند که ۱۰ ایستگاه آتش نشانی به محل اعزام شدند و خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته آتش سوزی مهار شد و بر اساس برآورد صورت گرفته تلفات جانی نداشت.

وی ادامه داد: هنوز علت اصلی حادثه بررسی و مشخص نشده، اما بر اساس برخی اظهارات، متأسفانه نمای اشتعال زای کامپوزیت یکی از دلایل حادثه بوده است. طبقات بالایی قسمت مهمانپذیر بیمارستان دچار آتش سوزی شده و آتش از نما به پایین ریخته و باعث گسترش آتش سوزی به طبقات پایین شده بود.

ریس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران افزود: سازمان آتش نشانی در ۵ مرحله نسبت به ایمنی این بیمارستان اخطارهای لازم را داده بود؛ اما اقدامی در خصوص رفع آن صورت نگرفت. حادثه صورت گرفته زنگ خطری بود در خصوص ساختمان‌های ناایمن شهر که متأسفانه توجهی به آن نشده است.

نجفی اظهار کرد: بیمارستان‌ها محل مراجعه شهروندان در زمان حادثه و بحران هستند که باید از ایمنی لازم برخوردار باشند؛ اما بنابر اعلام سازمان آتش نشانی تعدادی از بیمارستان‌های شهر تهران ایمنی لازم را ندارند و جزو ساختمان‌های ناایمن هستند که انتظار می‌رود قوه قضاییه نیز در خصوص آنها اقدامات لازم را انجام دهد.

وی یادآور شد: اگر اقدامات و تلاش‌های مداوم عوامل آتش نشانی نبود، این حادثه با توجه به موقعیت بیمارستان و بیمارانی که در آن حضور داشتند می‌توانست فاجعه آفرین باشد که با تلاش‌های به موقع اورژانس به سایر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل شدند.

پرونده قضایی تشکیل شد

همچنین در پی وقوع آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی تهران، با دستور علی صالحی دادستان تهران، یکی از معاونین دادستان تهران و بازپرس ویژه در محل حادثه حاضر شدند. همچنین در ارتباط با این حادثه و بررسی علت آن نیز پرونده قضایی تشکیل شده است.

۴ بیمارستان در لیست پرخطرها

این حادثه در حالی رخ داده است که در میان فهرست ۱۴ ساختمانی که هفته گذشته از سوی یکی از خبرگزاری های رسمی با عنوان « ساختمان هایی که می توانند عاقبتی همچون پلاسکو داشته باشند» منتشر شد ۴ بیمارستان به چشم می خورد که این موضوع بسیار نگران کننده است و وقوع حادثه در هر کدام از آنها می تواند فاجعه ای جبران ناپذیر به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا