برخی از فروشگاههای زنجیره ای از قانون فرانچایز تخطی میکنند
به گفته عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران قانون اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای هم بر اجرای قانون فرانچایز تاکید دارد و بر مبنای آن زنجیره تامین در فضای کوچکتر اصلاح پذیر است اما برخی فروشگاهها در این خصوص از قانون تخطی میکنند.
فرانچایز عبارت است از یک مدل از همکاری در کسب و کار که برای عرضه یک محصول یا خدمت به کار می رود. در مدل فرانچایز، فرانچایز گیرنده ابتدا یک مبلغ اولیه پرداخت می کند (به خاطر التزام به کار) و در ازای فروش خود نیز مقداری از درآمد را به گیرنده میدهد. در ازای آن اجازه استفاده از حق علامت تجاری فرانچایز دهنده، حمایت مداوم از طرف فرانچایز دهنده، حق فروش محصولات فرانچایز دهنده و استفاده از فرآیندهای سازمانی آن و آموزش های آن را به دست میآورد.
محمودبنانژاد با اشاره به اینکه فروشگاههای زنجیره ای باید در چارچوب قانون فعالیت کنند، گفت: باید توجه داشت که فعالیت ها باید در چارچوب قانون انجام شود از این رو اتحادیه ها و فروشگاههای زنجیرهای باید براساس آیین نامه ای که برای آنها تدوین شده حرکت کنند و تابع قانون باشند. در واقع آیین نامه ها در قانون اتحادیه ها تعیین کرده که به چه صورتی عمل کنند و در قانون اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای هم بر اجرای قانون فرانچایز تاکید شده که بر مبنای آن زنجیره تامین در فضای کوچکتر اصلاح پذیر است اما برخی فروشگاهها در این خصوص از قانون تخطی میکنند.
بنانژاد با تاکید بر اینکه همه اتحادیه ها موظف هستند که تابع قانون عمل کنند، افزود: نباید فراموش کرد که این موضوع با توسعه فروشگاههای زنجیره ای در تضاد نیست اما در فعالیت فروشگاه های زنجیره ای باید در قالب چارچوب و قانون تعریف شده باشد. هر چند شبکه توزیع صنفی در زمان شیوع کرونا عملکرد خوبی داشت و برخلاف کشورهای اروپایی و آمریکایی که در ابتدای شیوع کرونا با کمبود کالا در چرخه توزیع مواجه بودند عملکرد واحدهای صنفی در سراسر کشور باعث شد تا مشکلی در چرخه توزیع کالا و کمبود عرضه نداشته باشیم.
عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه زنجیره تامین فروشگاههای کوچک باید اصلاح شود، گفت: براساس قانون با واحدهایی که از مقررات تخطی کنند برخورد خواهد شد، زیرا فروشگاههای زنجیرهای زیرمجموعه اتاق های اصناف هستند و هر رسته شغلی که بخواهد در فروشگاههای زنجیرهای فعالیت داشته باشد باید فعالیت آن رسته در فروشگاه زنجیرهای با کارشناسی انجام شود.
وی با اشاره به اینکه تخلفاتی در برخی فروشگاههای زنجیره ای وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه فروشگاه های زنجیره ای مدیریت واحدی دارند در کنترل و نظارت و حتی تامین زیرمجموعه ها توانمندی بیشتری دارند باید کمترین تخلف را داشته باشند، اما اکنون این اتفاق به گونهای دیگری رخ داده است. یکی از این موارد قیمت گذاری کالا متناسب با تامین کافی کالا است، برای نمونه قیمت مصوب کالایی اعلام شده اما برخی استان ها برای تامین آن مشکل دارند و همین مساله باعث شده کالا با نرخ فروش نداشته باشند و حتی در برخی مناطق عرضه همان کالا با مشکل مواجه شده که باید این روند اصلاح شود.
منبع: موج