حاجی میرزایی: منتقدان بازگشایی مدارس راهحل ارائه کنند
وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد کسانی که بازگشایی مدارس را نقد میکنند باید برای استمرار آموزش راهحل ارائه و سیاست متفاوتی را پیشنهاد کنند.
محسن حاجی میرزایی در آئین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت شهید رجایی گفت: رمز و راز زندگی و عزت و پایداری در مرام حسینی است و انشاالله ما همه از این دانشگاه بزرگ درسهای فراوان بگیریم. ما اکنون در آستانه چهلمین سال روز دفاع مقدس هستیم و به همه دلاور مردان که حق حیات به گردن ما دارند ادای احترام میکنیم که این سرزمین را احیا کردند.
وی ادامه داد: همه ما مدیون شهدا و ایثارگران هستیم که با نثار همه وجودشان آرامش، امنیت و پیشرفت را برای این سرزمین موجب شدند و درجاتشان در نزد خداوند متعالی است. امیدوارم که ما همه ادامه دهنده راه این شهدا باشیم و شرمندهشان نشویم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در آستانه پاییز، بهار علم و دانش را آغاز میکنیم در حالی که امروز روز مهم و تأثیرگذاری برای ما است. شاید طمأنینهترین مخاطرهای که بر اثر کرونا به وجود آمد، در کنار مخاطره سلامت، مخاطره آموزش باشد.
حاجی میرزائی بیان داشت: کرونا اختلالاتی را در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی موجب شد و به تدریج جامعه با تلاش و تعهد نیروهای خود توانست تعادل را حفظ کند و کسب و کارها را رونق دهد و سپس فعالیتهای آموزشی آغاز شد.
وی اشاره کرد: ما این روزها در فضای رسانهای مورد نقد قرار میگیریم که چرا سال تحصیلی را آغاز کردیم یا آیا ما نگران سلامت دانش آموزان و دانشجویان نیستیم، ما اکنون با یک مساله بزرگ اجتماعی روبهرو هستیم و آن مساله این است که اگر جریان آموزش اختلال پیدا کند آثار روانی آن روی دانشجویان و دانش آموزان و آینده سرزمین تأثیرات پایداری دارد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: از طرفی ما نگران سلامت فرزندانمان هستیم. کسانی که میخواهند شیوههای مختلف داشته باشند میتوانند راه حل ارائه دهند که منجر به استمرار آموزش شود وگرنه اگر ما آموزش را تعطیل کنیم دستاوردی نداریم.
محسن حاج میرزایی همچنین در حاشیه این مراسم گفت: ما به جای این که خانوادهها را ملزم کنیم، خودمان را ملزم و آموزشهای حضوری و غیرحضوری را پیشنهاد کردیم. خانواده ها هستند که تشخیص میدهند آیا فرزندانشان میتوانند در مدارس حضور پیدا کنند.
وی با بیان این که پیشنهاد ما آموزش حضوری است زیرا تاثیر و گستردگی بیشتری دارد، اظهار کرد: همچنان که خطر کرونا سلامت دانش آموزان را تهدید میکند، دوری دانشآموزان از همسالان به عواطف، سلامت روحی و رشد آنها آسیب میزند. راهحل سنجیده این است که ضمن اینکه به سلامت اهمیت میدهیم نیاز آموزشی را نیز در نظر بگیریم.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: ما اختیار تصمیمگیری را به خانوادهها واگذار کردیم، در ۲ هفته گذشته مدارس فعال بودند و ۲۰ تا ۷۰ درصد دانشآموزان به مدارس آمدند و تقسیمبندی شدند تا دانش آموزان در روزهای مختلف در مدارس حضور پیدا کنند و ساعت مدارس را نیز کاهش دادهایم.
حاجی میرزایی تصریح کرد: ناظران بهداشت و سلامت وزارت بهداشت بارها از مدارس بازدید و اعلام کردند که بیش از ۷۵ درصد پروتکلهای بهداشتی در مدارس رعایت شده است. برخی مدارس که نسبت به اجرای پروتکل های بهداشتی کم و کاستی داشتند که اخطار گرفتند.
وی گفت: دانش آموزان، خانوادهها، مدیران مدارس و مسئولان در اجرای دستورالعملها به آموزش و پرورش کمک کردند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: زمانیکه ما با پدیده کرونا مواجه شدیم یکی از مسایل مهم آموزش در کشور بود و باید راهحلی برای آموزش پیدا میکردیم اما در کنار آن باید به سلامت دانشآموزان نیز توجه کنیم.