تمدید بخشودگی جرائم دیرکرد تسهیلات بانکی واحدهای تولیدی تا پایان سال‌

پایگاه خبری افق و اقتصاد- وزیر اقتصاد از تمدید مهلت بخشش جرائم دیرکرد تسهیلات واحدهای تولیدی تا پایان سال جاری خبر داد.

دیروز به مناسبت روز ملی بیمه، بیست و هشتمین همایش بیمه و توسعه در محل مرکز همایش‌های دانشگاه الزهرا(س) با حضور محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی ودارایی و رئیس کل بیمه مرکزی و مدیران شرکت‌های بیمه برگزار شد.

خاندوزی تاکید کرد: واحدهای تولیدی که به دلیل کرونا تعطیل شدند تا پایان شهریور مشمول بخشش جرائم دیرکرد تسهیلات بانکی بودند که با تصویب ستاد ملی کرونا این مهلت برای آخرین بار تا پایان اسفند ۱۴۰۰ تمدید شد.

وزیر اقتصاد ابراز امیدواری کرد: بانک مرکزی در ابلاغ این دستورالعمل تسریع کند تا تولیدکنندگانی که از این مصوبه بهره‌مند نشدند از جرائم بانکی بخشوده شوند. به تولیدکنندگان و سایر بدهکاران بانکی که اصل بدهی بانکی خود را بپردازند، به دلیل مشکلات کرونا جرائم دیرکرد آنها بخشوده می‌شد.

او گفت: وزارت اقتصاد در ۲۴ شهریور با ستاد ملی کرونا نامه‌نگاری کرد که به دلیل ادامه شرایط کرونایی بخشش جرائم دیرکرد تا پایان سال تمدید شود که خوشبختانه ستاد ملی مقابله با کرونا هفته قبل موافقت کرد که این بخشودگی جرائم تا پایان اسفند ۱۴۰۰ برای آخرین بار تمدید شود.

وزیر اقتصاد از تولیدکنندگان خواست مدارک مورد نیاز را سریعا به بانک‌ها تحویل دهند و همچنین به بانک مرکزی دستور داد که ابلاغ این مصوبه را سریعا به بانک‌ها انجام دهد تا روند بخشودگی جرائم زودتر اعمال شود.

خاندوزی گفت: باید بیمه‌گری هوشمند در کشور راه‌اندازی شود و بیمه براساس ریسک در کشور اجرا شود.

او همچنین گفت: صندوق بیمه حوادث طبیعی به‌زودی ابلاغ و راه‌اندازی می‌شود و کشور در مقابل حوادث مختلف بیمه خواهد شد.

به گفته وزیر اقتصاد، یک مدیر بیمه‌ای گفته بود که شرکت‌های بیمه در مقابل فرونشست زمین ساختمان‌ها را نمی‌تواند بیمه کند که این سخن از لحاظ اکچوئری و ضرائب بیمه درست است اما به‌زودی صندوق حوادث طبیعی در کشور راه‌اندازی می‌شود که همه این موارد را می‌تواند پوشش دهد.

خاندوزی همچنین اضافه کرد: بخشی از مخاطبان صنعت بیمه، شهروندان اهل تسنن هستند که آن‌ها می‌خواهند از بیمه تکافل استفاده کنند و باید اعتراف کنیم صنعت بیمه ما در این زمینه عقب است و همچنین بلایای طبیعی و تحولات اقلیمی که در کشور روی داده را نمی‌توان نادیده گرفت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: برای تسریع در پرداخت خسارت بیمه‌ها باید سامانه‌های پرداخت بیمه دقیق باشد و در کمترین زمان ممکن انجام شود. لازم است در این زمینه بخش‌های مرتبط با بیمه مانند پزشکی قانونی، ناجا، راه و شهرسازی به صورت برخط با سامانه‌های بیمه در ارتباط باشند تا در حوادث سریعاً پرونده تشکیل و خسارت‌ها پرداخت شود.

او این را هم گفت: استفاده از فناوری‌ها‌ی دیجیتال در بیمه مناسب است اما بیمه‌گری ما هوشمند نیست و باید بیمه‌گری مبتنی بر ریسک به معنی واقعی در کشور شکل گیرد.

صندوق بیمه حوادث طبیعی تشکیل می‌شود

رئیس کل بیمه مرکزی هم در این همایش بیان کرد:‌ یکی از چالش‌های صنعت بیمه رشد اندک تولید ناخالص داخلی در کشور از یک‌سو و تحریم‌های خارجی از سوی دیگر است.

غلامرضا سلیمانی گفت: برخی از شرکت‌های اتکایی بیمه‌ای از آلمان و سوئیس که قبلاً در ایران بودند، به بهانه تحریم بیرون رفتند و خیال می‌کردند صنعت بیمه ما شکست می‌خورد، اما این صنعت همچنان پابرجا ماند.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه در کشور ترکیه صندوق بیمه حوادث طبیعی ۵میلیارد دلار سرمایه دارد، گفت: ما قصد داریم که اساسنامه صندوق بیمه حوادث طبیعی را در سال جاری تدوین کنیم و هنوز راه نیفتاده و امیدواریم به‌زودی این صندوق تشکیل شود.

سلیمانی با بیان اینکه هنوز فاصله زیادی در نوآوری فناوری اطلاعات در صنعت بیمه داریم، گفت: بیمه مرکزی وارد بیمه‌گری نمی‌شود و فقط نظارت می‌کند و یکی از دلایل کاهش ضریب نفوذ بیمه در کشور، کاهش بیمه‌های زندگی است.

به گفته او اوراق بیمه‌ای به‌زودی در بازار سرمایه قابل معامله می‌شود و یکی از برنامه‌های ما بهادار کردن اوراق بیمه‌ای است، زیرا بیمه‌های خرد زندگی و پول‌های ماهانه ۳۰ تا ۵۰هزار تومان می‌تواند در صندوق بیمه زندگی سرمایه‌ای تشکیل دهد که به کمک بازنشستگی افراد بیاید و صندوق‌های بیمه زندگی کمتر از صندوق‌های بازنشستگی نیستند.

رئیس کل بیمه مرکزی همچنین گفت: شبکه فروش صنعت بیمه باید رشد کند و ما محصولات بیمه سایبری داشته باشیم، به گونه‌ای که در سراسر کشور بدون حضور فیزیکی، شبکه‌های بیمه برای بیمه زندگی و درمان ایجاد کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا