افزایش خودسرانه قیمت ها اینبار در بازار لوازم خانگی

اکرم رضائی نژاد

پایگاه خبری افق و اقتصاد – مشاهدات بازار نشان می ‌دهد برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی به‌ صورت خودسرانه قیمت محصولات خود را افزایش داده اند، درحالیکه هنوز مجوزی مبنی بر افزایش قیمت ها صادر نشده است.

در حالی که هنوز وزارت صمت یا سازمان حمایت هیچ مجوزی برای افزایش قیمت لوازم خانگی صادر نکرده است، برخی شرکت های لوازم خانگی خودسرانه وغیرقانونی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد محصولات خود را به ‌بهانه ‌های مختلف از جمله افزایش قیمت ارز گران کردند که هنوز هیچ برخوردی هم از سوی نهادهای مسئول و نظارتی با این گران‌ فروشی انجام نشده است.

در شرایط فعلی برخی از تولیدکنندگان تمایلی به عرضه محصول در بازار ندارند و یا برخی دیگر با اعلام لیست‌های جدید محصولات را با قیمت‌هایی بالاتر در بازار عرضه کردند، تعدادی هم عرضه کالا را به بازار محدود کرده‌اند که همین موضوع عاملی شده است تا قیمت آن کالاها در بازار افزایش پیدا کند.

برخی تولیدکنندگان نیز به‌جای معرفی لیست جدید، محصولات خود را با شگردهایی خاص آن هم با قیمت‌های بالا در بازار عرضه می‌کنند به‌نحوی که محصول گذشته را با تغییراتی جزئی مانند تغییر صفحه نمایش و یا جابه‌جایی دکمه‌ها آن را محصول جدید معرفی می‌کنند و راهی بازار می‌کنند که واحدهای نظارتی باید با این متخلفین برخورد لازم را انجام دهند.

در همین ارتباط اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به شوک‌های روانی ایجادشده در بازار لوازم خانگی بعد از نوسان‌های نرخ ارز، گفته است: شرکت‌ها به‌شکل رسمی هیچ‌گونه افزایش نرخی را اعمال نکردند و نتوانستند مجوز افزایش قیمت لوازم خانگی را از سازمان حمایت و سازمان صمت دریافت کنند.

وی افزوده است: تولیدکننده بر اساس قیمت مواد اولیه مثل ورق، رنگ، مواد پتروشیمی، فوم و غیره قیمت را تعیین می‌کند. اگر قرار است قیمت ثابت بماند دولت باید حداقل به مدت شش ماه تا یک سال ورق، فولاد، مواد پتروشیمی، رنگ و غیره را به قیمت ثابت به تولید‌کننده بدهد و قیمت ارز نیما را ثابت نگه دارد. در این شرایط بگوید تولیدکننده حق افزایش قیمت ندارد.

به‌گفته وی؛ تعدادی از شرکت‌ها فروش را متوقف کردند و کالاها را نگه داشتند. برخی شنیده‌ها حاکی از این مهم است که چند نمایشگاه فروش لوازم خانگی در شیراز و تبریز از تحویل کالا پس از فروش امتناع کردند.

در همین راستا قالیباف، سخنگوی وزارت صمت نیز می گوید: در شرایط اخیر با جابه جایی قیمت ارز لیست جدیدی از قیمت به بازار داده شد، اما ما درخواست داریم که قبل از رسیدن کار به تعزیرات، بنگاه‌ها فرآیند تغییر قیمت را طی کنند، فرآیند به این صورت است که تولیدکنندگان درخواست خودشان را به دفتر تخصصی می‌دهند و اگر از نظر افزایش هزینه‌ها مورد قبول واقع شد این درخواست به سازمان حمایت ارجاع داده می‌شود و سازمان حمایت صورت‌های مالی را بررسی می‌کند و در صورت تایید با قیمت جدید موافقت خواهدکرد.

وی می افزاید: هم اکنون درخواست تایید شده‌ای وجود ندارد، اما ممکن است درخواست افزایش قیمت تعدادی از شرکت‌ها درحال بررسی باشد، بنابراین هم اکنون افزایش قیمت لوازم خانگی در صورت رخ دادن قانونی نیست.

همچنین بر اساس اعلام سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هرگونه افزایش قیمت لوازم خانگی غیرقانونی است و هموطنان می توانند، هرگونه تخلف گرانفروشی را از طریق سامانه و تلفن ۱۲۴ به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و یا سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور گزارش دهند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

این در حالیست که فروشندگان لوازم خانگی اعلام می کنند لیست قیمت‌های جدید از سوی برخی از تولیدکنندگان ارسال شده و آنها باید براساس قیمت های جدید محصولات را به فروش برسانند. اقدام خودسرانه تولیدکنندگان در افزایش قیمت لوازم خانگی نشان می دهد باید وزارت صنعت و به ویژه ستاد تنظیم بازار به این موضوع ورود پیدا کرده و با متخلفان برخورد لازم صورت گیرد.

گفتنی است از اول تیر مجوز افزایش ۱۵ درصدی قیمت برای تلویزیون و ۱۰ درصدی برای یخچال، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی و ظرفشویی صادر و اجرا شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا