تجربه ۱۰۰ درصدی تورم ۴۰ درصدی در بخش مسکن

محمود رحمانی

پایگاه خبری افق و اقتصاد – مسکن مهم‌ترین و اساسی‌ترین کالا در سبد هزینه خانوار است که به گفته براتی، وقتی که دولت اعلام می کند تورم ۴۰ درصد است بخش مسکن این تورم را به شکل ۱۰۰ درصد تجربه می کند.

مسکن در ایران برخلاف رویه سایر کشورها، به عنوان یک کالای سرمایه‌ای شناخته می‌شود، در حالی که در کشورهای دیگر به دلیل وجود این اعتقاد که زمین محدود است، مالیات‌های زیادی بر مسکن وضع می‌شود تا همه افراد دارای یک واحد مسکونی بوده و مسکن صرفا جنبه مصرفی داشته باشد.

بر پایه تحقیقات میدانی انجام شده و همچنین شرایط قیمتی مندرج در فایل‌های فروش مسکن عرضه شده به بازار نشان‌دهنده سطوح جدید قیمت‌های پیشنهادی ارائه شده از سوی مالکان وفروشنده‌های مسکن است.

بازار معاملات مسکن تحت‌تاثیر افزایش نرخ ارز از یکسو و همچنین تورم و انتظارات تورمی، با رشد قیمت همراه بوده است. این در حالی است که هر نوع افزایش قیمت در این بازار، باعث به حاشیه رانده شدن طیف بیشتری از تقاضای مصرفی می‌شود.

تورم ساخت و افزایش هزینه‌های تولید واحد‌های نوساز نیز، بر این موضوع موثر است و می‌تواند سطوح قیمتی فایل‌های موجود را تحت‌تاثیر قرار دهد.

براتی، کارشناس مسکن در گفت و گو با افق و اقتصاد با بیان اینکه مسکن در ایران به کالای سرمایه ای تبدیل شده است، می گوید:  وقتی که دولت اعلام می کند تورم ۴۰ درصد است بخش مسکن این تورم را به شکل ۱۰۰ درصد تجربه می کند.

این کارشناس مسکن می افزاید: اگر به نسبت تورم توجه کنید در حوزه تامین مصالح ساختمانی مثل آهن آلات و سیمان، شرکتهای دولتی پیشرو هستند. دولت اقدامات تولید را انجام می دهد. شاید برخی از واحدهای مسکونی با برندهای معتبر ساخته شده باشند اما به نسبت وقتی قیمت شیرآلات داخلی ۵۰ درصد افزایش می یابد سازنده آنرا مبنا قرار می دهد و به سود خود اضافه می کند در حالیکه سود خود را در همان اول گرفته است.

وی دولت و سازنده ها را مقصر جهش قیمت مسکن می داند و می گوید: سازنده مسکن اعلام می کند پارسال ملک را متری ۵۰ میلیون تومان می فروختم الان دولت تورم ۴۰ درصدی را اعلام کرده است بنابراین باید ۴۰ درصد قیمت ملک خود را افزایش دهد. در این میان ۲۰ درصد هم به عنوان سود خود محاسبه می کند. به این ترتیب ۶۰ درصد افزایش قیمت پایه ملک را شاهد خواهیم بود.

بنا بر پیش بینی براتی در شش ماه نخست امسال ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش قیمت مسکن خواهیم داشت که ۴۰ درصد جهش قیمت مسکن، تورم اعلام شده از سوی دولت و مابقی نیز سود سازنده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا