تاثیر مدل کیفیت قدرتمند بر رونق اقتصادی و تولید

پایگاه خبری افق و اقتصاد – دبیرکل موسسه استاندارد و اندازه شناسی سازمان همکاری‌های اسلامی (اسمیک) گفت: داشتن یک مدل کیفیت قدرتمند، باعث رونق اقتصادی، اشتغال و نیز تولید خواهد شد.

احسان اووت در مراسم اهدای جایزه ملی کیفیت ایران با بیان اینکه جایزه ملی کیفیت ایران دارای الگویی منحصر به فرد با اولویت کیفیت محصول، رضایت مشتریان و حمایت از حقوق مصرف کننده و همچنین تلفیق ارزش‌های اسلامی با سیستم کیفیت است، اظهار کرد: جایزه ملی کیفیت ایران به  دلیل تلاش‌ها و اقدامات همه جانبه صورت گرفته از سال ۲۰۰۱، از ساختاری محکم و جامع برخوردار است.

وی افزود: بررسی مدل‌های متعدد کیفیت و پی ریزی مناسب ترین آنها برای ایران، کار  آسانی نبوده است. اما امروز ما شاهدیم که چگونه این امر برای کشور شما به شکل بی نقص و عالی عمل کرده و با ارائه یک مدل کیفیت برای جهان اسلام، این اقدام را بیش از پیش ارتقا داد.

اووت با بیان اینکه نقش الگوی کیفیت در افزایش بهره وری و اثربخشی محصولات و خدمات، انکارناپذیر است، گفت: اثر آن نیز بر رشد و توسعه کشورهای اسلامی بی نیاز از توضیح بیشتر است. با توجه به مزایای رویکرد سیستماتیک، راهبردی و بلند مدت که به درستی هم استقرار یافته باشد، داشتن یک مدل کیفیت قدرتمند، باعث رونق اقتصادی، اشتغال و نیز تولید خواهد شد.

دبیرکل موسسه اسمیک با بیان اینکه همه سازمان‌ها، با رقابت بزرگتری نسبت به گذشته رو به رو هستند، گفت: به دلیل دیجیتالی شدن، این روزها حتی شرکت‌های کوچک نیز با رقبای جهانی رقابت می‌کنند. بنابراین، مدل‌های کیفی ثابت کرده اند که بیش از قبل اهمیت دارند. تحقیقات فراوان عملی، آنچه را که ما قبلاً در طولانی مدت در عمل دیده‌ایم را ثابت کرده‌اند. شرکت‌هایی که تعالی کسب و کار را تنظیم و مستقر کرده‌اند، موفق تر از شرکت هایی هستند که این کار را انجام نداده‌اند.

وی با بیان اینکه این یک واقعیت است که تمایل مداوم به تعالی کسب و کار تأثیر مثبتی بر موفقیت بلندمدت یک سازمان دارد، تصریح کرد: شرکت‌های با سطح بالای تعالی تجاری، کارآمدتر بوده، مزیت رقابتی آشکار داشته، نوآورتر هستند و به نتایج اقتصادی بهتری دست می‌یابند. علاوه بر این، آنها کارفرمایان  جالب توجهی هستند که می‌توانند کارکنان ارزشمند را بهتر حفظ کنند. کارکنان انگیزه بالاتر و در نتیجه عملکرد بهتری از خود نشان می دهند. این شرکت ها مزایای آشکاری در مواجهه با چالش‌های آینده دارند.

اووت با بیان اینکه محیط کسب و کار دشوار است و بهبود رقابت پذیری درحال پیچیده تر شدن است، گفت: ظهور مسائل اجتماعی جدید، کمبود فزاینده بودجه عمومی، حفظ منابع طبیعی و افزایش خطرهای مرتبط با فناوری دیجیتال، جهانی شدن و تحولات رفتار مشتری و مصرف‌کننده، همگی روش‌های تفکر، عمل و پیش‌بینی مدل های مدیریت کسب و کار را تغییر می‌دهند. در زمان تحولات و عدم قطعیت، مجدداً نیاز فزاینده ای به مدل‌های قوی برای بهبود رقابت‌پذیری، پایداری و عملکرد وجود دارد. به همین دلیل است که ارتقای مدل‌های کیفیت کسب‌وکار و ترویج اجرای آن‌ها یکی از اولویت‌های عصر جدید است. از این رو باید در پیروی از روندهای جدید دقت کرده و پاسخگویی به آنها به بهترین شکل ممکن، عمل کنیم.

وی افزود: در این راستا به ایران به عنوان یکی از اعضای  SMIIC به دلیل تعهد و تلاش‌های فراوان برای ارائه و تدوین الگوی کیفیت جهان اسلام تبریک می‌گویم. این ابتکار همچنین با توجه به اینکه استانداردها و زیرساخت های کیفیت بخش های اساسی مدل های کیفیت هستند، در دستور کار ما نیز قرار دارد. به دنبال پیشنهاد ایران برای پذیرش این مدل دردرون ساختار SMIIC، با تبادل نظر انجام شده تصمیم گرفته‌ایم که کمیته استانداردهای ارزیابی انطباق SMIIC بستری برای بررسی این مدل باشد.

دبیرکل موسسه اسمیک همچنین اظهار کرد: به عنوان یک سازمان استاندارد بین دولتی، به خوبی از اهمیت این ابتکار آگاه هستیم و معتقدیم که این گونه رویدادها که شامل اتفاقات منحصر به فرد، سخنرانی ها و تبادل بهترین شیوه‌ها در تعالی کسب و کار هستند، نقش کلیدی برای تکامل شیوه های کیفی ایفا خواهند کرد. داشتن یک مدل کیفیت انحصاری که ارزش‌های ما را تعیین کند یک ابتکار عالی است. بنابراین باید از همه منابع موجود برای گسترش اجرای آن استفاده کنیم و هر جا که لازم باشد از آن حمایت  قاطع کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا