خرس قهوه ای سوادکوه با شلیک گلوله تلف شد

پایگاه خبری افق و اقتصاد – رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: یک قلاده خرس قهوه‌ای شکمو که برای خوردن میوه به یکی از خانه باغ های روستایی شهرستان سوادکوه رفته بود، با شلیک گلوله تلف شد.

کوروش ربیعی رئیس اداره محیط زیست مازندران افزود: لاشه یک قلاده خرس که با شلیک گلوله تلف شده بود در ارتفاعات ورسک سوادکوه پیدا شد.

وی با اشاره به اینکه بعد از اطلاع از این حادثه گروه محیط بانی به منطقه اعزام شدند، افزود: شواهد جسمی و جای زخمی که بر تن این خرس وجود دارد نشان می‌دهد این خرس بالغ بر اثر شلیک گلوله تلف شده است.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران ادامه داد: تحقیقات در این زمینه برای شناسایی شکارچی متخلف آغاز شده است.

وی گفت: با توجه به وجود باغات میوه در این منطقه احتمال دارد این قلاده خرس به باغ‌های اطراف برای تغذیه رفته باشد که هدف گلوله قرار گرفته است.

این مقام مسوول با بیان اینکه تخریب زیستگاه‌ها موجب نزدیک شدن خرس‌ها به باغات میوه می‌شود، نزدیک شدن خرس‌ها به باغ‌ها و مزارع نشان می‌دهد خرس برای تامین غذا در ارتفاعات مشکل دارد و این خطر را به جان می‌پذیرد تا برای تغذیه به باغات نزدیک شود.

ربیعی با اشاره به اینکه تلاش برای یافتن ضارب این حیوان در حال انجام است، ‌گفت که خرس قهوه ای گونه جانوری حفاظت شده به شمار می رود و گونه در معرض خطر انقراض نیست.

وی اظهار داشت :‌ با توجه به تفاهم نامه همکاری میان صندوق محیط زیست و بیمه کشاورزی هر گونه خسارت ناشی از حضور حیوانات از طریق این صندوق بیمه جبران می شود و کشاورزان در صورت خسارت ناشی از حضور حیوانات را با اسناد به محیط بانی منطقه خود اعلام کنند.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران گفت که آمار دقیقی از تعداد خرس های قهوه ای در استان وجود ندارد اما مشاهدات نشان می دهد که جمعیت این گونه جانوری خوب است.

آمارهای محیطی زیستی ها و نتایج سرشماری‌ها نیز نشان از رشد و تنوع حیات‌وحش در مازندران دارد، ۳۵۰ گونه پرندگان، ۶۳ گونه پستانداران، ۲۸ گونه مارسمی و نیمه سمی، ۱۷۰ گونه مارمولک و سوسمار و ۹ گونه دوزیستان تنها بخشی از حیات پرتنوع وحش در مازندران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا