بزرگترین اپیدمی تاریخ هر ۵ ثانیه یک قربانی می‌گیرد

پایگاه خبری افق و اقتصاد _ بیماری بی‌علامت و خاموش دیابت که عنوان «بزرگترین اپیدمی تاریخ» را یدک می‌کشد نتیجه تغییر سبک زندگی و بی‌تحرکی است و متأسفانه در استان گلستان ۱۳.۲۵ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال با این بیماری می‌جنگند.

بیماری خاموش است و از آن به‌عنوان دروازه ورود به بسیاری از بیماری‌ها یاد می‌کنند؛ بیماری بدون علامت که نه درد دارد و نه خونریزی برای همین میزبانش را از ابتلای به آن بی‌خبر می‌گذارد.

در چند دهه اخیر تغییر در سبک زندگی و همچنین حضور پررنگ‌تر تکنولوژی در زندگی بشر تغییراتی در بیماری‌ها ایجاد کرد طوری که سهم بیماری‌های غیرواگیر در بروز مشکلات، ناتوانی‌ها و مرگ‌ومیر افزایش قابل‌توجهی داشت.

سخن از بیماری دیابت یا به بیان عامیانه مرض قند است؛ بیماری شیرین که پس از پیشروی در بدن بیمار برخلاف نامش آورده‌ای جز تلخی ندارد، افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان تا جایی پیش رفته که این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده، در حال حاضر بیش از ۵۳۷ میلیون بزرگسال (در سنین ۲۰ تا ۷۹ سال) از مردم جهان با بیماری دیابت می‌جنگند و براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده تا سال ۲۰۳۰ تعداد بیماران بزرگسال به ۶۴۳ میلیون نفر می‌رسد.

موسی‌الرضا شبیهی_معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: در هر پنج ثانیه یک نفر به علت دیابت یا عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهد در سال ۲۰۲۱ در حدود ۶.۷ میلیون نفر جان خود را به علت دیابت از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه ۵۴۱ میلیون نفر در جهان دچار اختلال تحمل گلوکز هستند که در صورت عدم مداخله مؤثر و به‌موقع اغلب آن‌ها مبتلا به دیابت می‌شوند، بیان کرد: در حال حاضر از هر ۱۰ بزرگسال در دنیا یک نفر با دیابت زندگی می‌کند که نیمی از آن‌ها از ابتلای خود به این بیماری مطلع نیستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان به آمار ابتلا به دیابت در کشورمان اشاره کرد و توضیح داد: در کشورمان حداقل ۱۴.۱۵ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال از بیماری دیابت رنج می‌برند که تعداد آن‌ها بیش از ۷.۵ میلیون نفر برآورد می‌شود  که در این میان تعداد افراد مبتلا به دیابت نوع دو بسیار قابل‌توجه‌تر از مبتلایان به دیابت نوع یک است.

شبیهی با بیان اینکه از بین آمار مبتلایان به دیابت در ایران ۱۳.۴۴ درصد آن‌ها را مردان و ۱۴.۷۱ درصد را زنان تشکیل می‌دهند، بیان کرد: در استان گلستان ۱۳.۲۵ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال مبتلا به دیابت هستند که  ۱۴.۷۵ درصد مبتلایان را خانم‌ها و ۱۱.۴ درصد مبتلایان را آقایان بالای ۲۵ سال تشکیل می‌دهند، در استان هم همانند سطح کشور ابتلای به دیابت نوع دو بسیار بیشتر از دیابت نوع یک است.

 وی مرگ‌ومیر ناشی از دیابت در کشور را سالانه حدود ۳۲ هزار تا ۳۵ هزار نفر اعلام کرد و گفت: با توجه به اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط، کشورمان متعهد شده که سیر صعودی شیوع دیابت را تا سال ۱۴۰۴ متوقف کند.

مهم‌ترین نشانه‌های ابتلا به دیابت کدامند؟/ دیابت درمان قطعی ندارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزایش حجم ادرار در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت، تکرر ادرار و عفونت‌های ادراری، تشنگی پی‌درپی و دفع آب، دفع گلوکز از طریق ادرار و مشکلات کلیوی، خستگی مزمن، تاری دید و بهبود طولانی‌مدت زخم‌های سطحی و اختلالات جنسی را از جمله مهم‌ترین علائم ابتلا به دیابت برشمرد و خاطرنشان کرد: بیماری دیابت روش درمان قطعی ندارد و افرادی که به این بیماری مبتلا هستند باید با رژیم غذایی صحیح و سبک زندگی درست از بروز عوارض این بیماری جلوگیری کنند.

شبیهی، رعایت تغذیه دیابتی‌ها توسط افراد دیابتی در کنترل این بیماری بسیار مهم و تعیین‌کننده خواند و ابراز داشت: درصورتی‌که بیماری دیابت کنترل نشود افزایش زمان بهبودی زخم‌ها و عفونت‌های مزمن بدن باعث از دست رفتن اندام‌های حرکتی فرد شده و به مویرگ‌های بینایی آسیب می‌رساند اما رعایت رژیم غذایی صحیح و تغذیه دیابتی‌ها از بروز این عوارض تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

حمیده صادق‌ زاده_ رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر استان گلستان نیز در گفتگو با ایسنا، با اشاره به هزینه‌های کمرشکن دارو و درمان دیابت اظهار کرد: در حال حاضر از هر ۱۰ بزرگسال در دنیا یک نفر با دیابت دست‌وپنجه نرم می‌کنند که نیمی از آن‌ها از ابتلای خود به این بیماری مطلع نیستند و این امر فشار مضاعفی بر سیستم بهداشتی وارد می‌کند، کارکنان مراقبت‌های بهداشتی باید بدانند که چگونه بیماری را زود تشخیص دهند و بهترین مراقبت ممکن را برای حفظ سلامتی و جلوگیری از عوارض به بیمار ارائه کنند.

وی با بیان اینکه از هر چهار نفر دیابتی سه نفر در کشورهای با درآمد پایین و متوسط زندگی می‌کنند، گفت: همچنین دو سوم افراد مبتلا به دیابت در مناطق شهری زندگی می‌کنند و سه چهارم آن‌ها در سن کار هستند.

۲۰ درصد بیماران دیابتی سالمند هستند

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر استان گلستان با تأکید بر اینکه از هر پنج نفر دیابتی مبتلا به دیابت یک نفر بالای ۶۵ سال سن دارد و حدود ۲۰ درصد بیماران دیابتی، سالمند هستند، یادآور شد: بیماری دیابت که شیوع بسیار بالایی دارد هزینه بری آن هم بسیار زیاد است تا جایی که تخمین فدراسیون بین‌المللی دیابت حاکی از آن است هزینه درمان دیابت و عوارض آن در دنیا تا ۱۰ سال آینده از ۸۰۰ میلیارد دلار هم می‌گذرد از سویی دیگر مرگ‌ومیر و عوارض این بیماری هم بالا است و مرگ‌ومیر ناشی از دیابت و عوارض آن از جمع مرگ‌ومیر در بیماری‌های واگیر مثل سل، ایدز و غیره بیشتر است.

صادق‌زاده با بیان اینکه دیابت مسئول ۱۰ درصد از کل هزینه‌های صرف شده در سلامت است، با اشاره به توصیه‌های تغذیه‌ای ویژه دیابتی‌ها بیان کرد: افرادی که به بیماری دیابت دچار شدند باید مصرف قندهای ساده را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند و از خوردن مواد غذایی دارای قند جلوگیری کنند.

وی استفاده از قندهای پیچیده و مواد غذایی سرشار از سبزیجات، میوه و پروتئین را در تغذیه دیابتی‌ها ضروری خواند و گفت: در تغذیه دیابتی‌ها استفاده از قندهای پیچیده و مواد غذایی سرشار از سبزیجات، میوه و پروتئین ضروری است.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر استان گلستان با اشاره به اینکه یکی از ممنوعات دیابتی‌ها پرخوری و انتخاب غذاهای اشتباه است، یادآور شد: برای جلوگیری از رفتارهای غذایی اشتباه توسط افراد دیابتی این اشخاص باید از غذاهای دارای فیبر زیاد استفاده کنند، برای گنجاندن غلات کامل در رژیم غذایی می‌توان از نخود، لوبیا و عدس همراه سالاد و غذا استفاده کرد. سبزیجات خام و پخته و ذرت نیز به‌عنوان یکی از مواد غذایی مناسب برای افراد دیابتی باید در رژیم غذایی آن‌ها گنجانده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا