کاهش ۴۰ درصدی مرگ‌ومیر کووید_۱۹ طی سه هفته

پایگاه خبری افق و اقتصاد- وزیر بهداشت با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید-۱۹ طی سه هفته تصریح کرد دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در مقابله با این بیماری، تحت بیشترین فشار ناشی از تحریم‌ها، به‌دست آمد و علی‌رغم دروغ‌هایی که گفته می‌شود متاسفانه راه‌های انتقال دارو و تجهیزات پزشکی را بر ما بسته‌اند.

سعید نمکی با اشاره به جلسه‌ای که در سازمان جهانی بهداشت در منطقه شرق مدیترانه گفت: در این جلسه گزارشی از طرح کشوری مقابله با کرونا با نام «شهید قاسم سلیمانی» و حرکات بین‎بخشی که در کشور توسط سازمان بسیج، سازمان هلال احمر و سایر دستگاه‌های دولتی و به خصوص همراه با مشارکت مردم دنبال می‌شود، ارائه کردیم.

وی ادامه داد: در یکی دو هفته اخیر، تعداد مرگ روزانه بیماران کووید۱۹ در ایران از حدود ۵۰۰ نفر به کمتر از ۳۰۰ نفر رسیده و شاهد کاهش بیش از ۴۰ درصدی موارد فوت روزانه این بیماران هستیم که البته بخشی از این دستاورد بازمی‌گردد به مشارکت‌های انجام شده در این طرح و بخشی بازمی‌گردد به اقداماتی که همکاران ما در مراکز بهداشتی و درمانی در بیماری‌یابی زودرس همچنین در بیمارستان‌ها با مدیریت موارد مبتلا و کاهش مرگ و میرها با مراقبت‌های بیشتر انجام دادند.

نمکی با اشاره به اینکه دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه مقابله بیماری کووید- ۱۹ در شرایط سختی به دست آمده است، تصریح کرد: ما در این گزارش اعلام کردیم این دستاورد جمهوری اسلامی ایران در شرایطی است که ما بیشترین فشار ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا را تحمل می‌کنیم که متاسفانه برای نقل و انتقال پول، دارو و تجهیزات پزشکی علی‌رغم ادعاهای دروغی که می‌گویند برای این موارد هیچ محدودیتی قایل نیستند، همه راه‌ها را بر ما بسته‌اند.

وی گفت: این مژده را دادیم و امیدواریم که در روزهای آینده دستاوردهای بهتری را در عرصه‌های بین‌المللی اعلام کنیم.

سعید نمکی در جلسه مجازی با وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در خصوص کووید-۱۹، اظهارکرد: بیماری همه‎گیر کووید-۱۹ جهان را به شدت فرا گرفت و درس های زیادی را برای آموختن در سطح ملی، منطقه‎ای و جهانی ارائه داد که نشان‎دهنده آمادگی نداشتن جامعه جهانی برای مقابله با یک بیماری همه‎گیر است.

وزیر بهداشت افزود: این بیماری همه‎گیر به ما یادآوری کرد که رهبری، همبستگی، همکاری بین‎بخشی، مداخلات مبتنی بر شواهد و هماهنگی بین کشورها، ابزارهای مورد نیاز برای مدیریت بیماری همه‎گیر کووید-۱۹ هستند بنابراین من اکیدا” توصیه می کنم که مبادلات فنی و سطح  بالا بین کشورها ادامه یابد.

وی افزود: در دوهفته گذشته، ما یک ابتکار ملی به نام طرح شهید حاج قاسم سلیمانی را در سطح خانوار و محله، با مشارکت فعال جامعه و همکاری‎های بین بخشی از جمله سپاه پاسداران، سازمان بسیج مستضعفین، جمعیت هلال‎احمر، وزارت کشور، بخش خصوصی، مبتنی بر مداخلات برای شناسایی زود هنگام، فراهم کردن خدمات سلامت به صورت فعال و استفاده از تکنولوژی‎های به روز آغاز کرده‎ایم.

وزیر بهداشت ادامه داد: اهداف اصلی این طرح عبارتند از پیروی از پروتکل‎های بهداشتی جهت شکستن زنجیره انتقال، تست‎های گسترده آنتی‎ژنی، جداسازی، درمان زودهنگام، اقدامات جدی بهداشتی و اجرای قانون به ویژه برای محدود کردن تجمعات کوچک و جلوگیری از انتقال ویروس، کاهش موارد بستری در بیمارستان، کاهش موارد مرگ و میر، حمایت از پوشش گروه‎های در معرض خطر. من افتخار می‎کنم که با وجود تمام محدودیت‎ها به دلیل تحریم‎های یک جانبه غیر قانونی و محدودیت‎های مالی هیچ یک از خدمات بهداشتی درمانی ما تحت تاثیر کووید-۱۹ قرار نگرفته است.

نمکی خاطرنشان کرد: هماهنگی در سطح بالا در سیستم بهداشت و همکاری بین‎بخشی، تغییرات رفتاری پایدار و آگاهی از  مخاطرات حتی فراتر از همه‎گیری، سیستم نظارت الکترونیکی فعال و تیم‎های واکنش سریع، ارائه به موقع گزارش داده‎ها در سطح محلی و ملی و مهم‎تر از همه، رهبری، صداقت، همبستگی و رویکرد «کل دولت، کل جامعه» عناصر اصلی برای غلبه بر همه‎گیری هستند.

وی یادآور شد: ۱۰ ماه پس از شیوع، ما باید دوباره بر اصول رهبری، مدیریتی، فنی و اخلاقی تأکید کنیم. همبستگی ، نه تنها در سطوح محلی و ملی، بلکه مهمتر از آن در سطح جهانی ، یکی از مهمترین و قابل اعتمادترین ارکان مبارزه با چنین همه‎گیری است. علی رغم حداکثر فشار و تحریم‎های شدید توسط دولت فعلی ایالات متحده که مسائل بهداشتی و انسانی جمعیت کشور ما را هدف قرار داده است، ایران در فن‎آوری‎های حوزه سلامت و تولید محلی تست‎های آنتی‎ژن، تجهیزات پزشکی، داروهای پیشرفته مانند مونو نوکئال آنتی بادی (MBAs) و مهمتر از همه واکسن‎های مختلف در برابر کووید-۱۹ پیشگام است با این حال، من مایلم که بر اهمیت حیاتی هماهنگی بین کشورهای عضو و در نظر گرفتن «سلامت پلی برای صلح» تأکید کنم.

وزیر بهداشت گفت: از پیشنهاد هوشیارانه و به موقع مدیر منطقه برای ایجاد کارگروه وزرای منطقه و کارگروه فنی، تحت رهبری سرکار خانم دکتر هلا زاید، وزیر بهداشت مصر، که فرصتی عالی برای بازنگری مجدد توصیه‎های راهبردی برای پاسخ به بیماری همه‎گیر کووید-۱۹بر اساس ۹ رکن سازمان جهانی بهداشت، فراهم کرده است قدردانی می‎کنم.

کاهش ۳۲ درصدی میانگین تعداد مبتلایان به کرونا در کشور

از سوی دیگر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونای آذربایجان‌شرقی در تبریز، با اشاره به محدودیت‌های اخیر کرونایی در شهرهای مختلف کشور، گفت: میانگین تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کشور نسبت به چند هفته گذشته، نزدیک به ۳۲ درصد کاهش یافته و امیدواریم با اجرای هرچه خوب طرح ملی شهید سلیمانی، بتوانیم تعداد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا را به کمترین میزان ممکن برسانیم.

منبع: وزارت بهداشت

دکمه بازگشت به بالا