نمایشگاه کتاب امسال یکی از پر بارترین نمایشگاههای سالهای اخیر است به ویژه در بخش فروش مجازی

به گزارش پایگاه خبری افق و اقتصاد از سی و سومین نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱ امسال با حجم بالایی از کتاب و ناشران و بازدیدکنندگان روبرو هستیم .

سی و سومین نمایشگاه کتاب از روز چهارشنبه بیست و یکم اردیبهشت ماه سال جاری افتتاح و تا سیو یکم اردیبهشت ادامه دارد .

در بازدید میدانی از نمایشگاه کتاب ابتدا حجم بالای ناشران و کتابهای ارائه شده از طرف آنان نظر هر مخاطبی را به خود جلب میکند .

نمایشگاه کتاب امسال بعداز دو سال تاخیر به خاطر پاندمی کرونا و بعد از فرونشست کرونا در شرایطی عادی و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد و با استقبال بسیار خوب مخاطبین قرار گرفت .

با نگاهی به نمایشگاه میتوان مخاطبینی از هر قشر و مذهبی را در این نمایشگاه به چشم دید .

نمایشگاه پر باری که در همه زمینه ها رمان ، قصه ، داستان ، کتابهای دینی ، سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگهای مختلف ، تاریخی ، کتابهای دینی ، کتابهای مراجع ، داستانهای قرآنی ، رویتهای جبهه وجنگ و کتابهای سرمایه گذاری و خودسازی و بسیاری موضوعات مختلف دیگر در آن به چشم میخورد که هر زمینه به خصوص کودکان و کتاب کودک مخاطب خاص خود را به خود جذب میکند .

لازم به ذکر است که برگزاری نمایشگاه امسال در مصلی امام خمینی ره و نزدیکی راه و دسترسی آسان آنبرای مردم و مخاطبین باعث شده تا بازدیدکننده بیشتری به خوب جذب کند و این امر بعد از دو سال برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی یک امتیاز ویژه هم برای مردم و مخاطبین به حساب میآید هم برای ناشران کتاب .

در ضمن در کنار نمایشگاه امسال که به صورت حضوری برگزار شده است نمایشگاه کتاب به صورت مجازی هم بر پا شده است که مخاطبینی که وقت بازدید از نمایشگاه را ندارند یا شرایط حضور در نمایشگاه را ندارند بتوانند از نمایشگاه دیدن کنند و نیازهای خود را از این طریق برآورده کنند و این کار پسندیده در کنار نمایشگاه حضوری از نظر مخاطبین بسیار کار خوب و قابل ستایش است .

در نمایشگاه کتاب امسال سه عنوان از ۱۲ عنوان تفاسیر رهبر معظم انقلاب توسط انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) منتشر شد.

«تفسیر سوره جمعه»، «تفسیر سوره حشر» و «تفسیر سوره حمد»، سه عنوان از مجموعه کتب تفسیری رهبر انقلاب است که در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. کتاب «تفسیر سوره جمعه»، متن ویراسته‌ جلسات تفسیر این سوره است که در دوران مسئولیت ریاست جمهوری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در جمع پاسداران و اعضای دفتر ریاست جمهوری در هشت نوبت از اواخر سال ۱۳۶۱ تا اردیبهشت ۱۳۶۲ صورت گرفته است.

پیش از این، چهار کتاب تفسیر رهبری شامل تفاسیر سوره‌های مجادله، تغابن، ممتحنه و برائت توسط این انتشارات روانه‌ بازار نشر شده بود و در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز، این چهار عنوان با طرح جلد و صفحه‌آرایی جدید در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

غرفه انتشارات انقلاب اسلامی در شبستان اصلی راهروی شماره ۶ واقع شده و مخاطبان تا ۳۱ اردیبهشت ماه می‌توانند برای تهیه‌ کتب انتشارات مراجعه کنند.

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران درباره وصل نشدن کارتخوان برخی غرفه ها گفت: دستگاه‌های کارتخوان تا شب گذشته به اغلب ناشرانی که مسئله کد مالیاتی آنها حل شده بود، داده شد؛ در شبستان مصلی ناشران عمومی عمدتاً غرفه‌ها را دریافت کردند و در بخش کودک و نوجوان نیز همین طور است.

رمضانی سخنگوی نمایشگاه کتاب غرفه‌های خالی بسیار کمتر شده است؛ این از عجایب صنعت نشر ما است که ناشران، غرفه می‌گیرند، پول پرداخت می‌کنند اما نمی‌آیند! ما مطابق آیین‌نامه با ناشران برخورد خواهیم کرد؛ تعداد غرفه‌های خالی در شبستان الان به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد؛ زیر ۲ تا ۳ درصد در مجموعه ما با غرفه خالی مواجه هستیم.

رمضانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر خالی بودن غرفه اتحادیه ناشران افغانستانی در نیم طبقه دوم شبستان خاطرنشان کرد: ناشران افغانستانی کتابها را خیلی دیر وارد نمایشگاه کردند؛ دیروز هم محموله کتابهای آنها  به کشور رسیده ما تلاش می‌کنیم کتاب‌ها هر وقت به نمایشگاه برسد، وارد گمرک شده و ارزیابی اولیه به سرعت انجام شود تا  غرفه آنها در نمایشگاه راه بیافتد.

یارانه ارسال کتاب در این دوره نمایشگاه کتاب تهران افزایش داشته است؛  بر این اساس  هزینه ارسال کتاب در روز اول یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال شد که بیش از ۷۷۰ میلیون ریال  آن از طریق یارانه تامین شده است

تاکنون ۱۹۶ هزار و  ۷۸۷ عنوان کتاب در بخش شبستان نمایشگاه به ثبت رسیده که این رقم به سرعت در حال افزایش است؛ ۳۳ هزار و ۷۴۰ سفارش تا امروز ثبت شده است و ۹۷ هزار و ۸۰ نسخه کتاب فروخته و ۳۵ هزار و ۲۴۹ بسته تحویل پست شده است.

فروش کتاب تا ساعت ۱۵ را بیش از ۸۴ میلیارد ریال عنوان شده و بسته‌ها به ۵۰۰ شهر از ۳۱ استان ارسال شده‌اند؛ تهران، مشهد و قم بیشترین دریافت بسته را داشته‌اند؛ ناشران تهرانی، بیشترین ارسال را در روز اول این نمایشگاه داشتند. ۴۰۰ مرسوله  به ۵۵ روستا در سراسر کشور ارسال شده است که مازندران و همدان در این زمینه رتبه نخست را دارند؛ دورترین محصول نیز به شهر چابهار ارسال شده است.

لازم به ذکر است مخاطبان به شدت از از بخش مجازی نمایشگاه کتاب استقبال کردند؛ در بخش بین الملل ما امروز بازدید سفیر یمن و کره جنوبی را داشتیم و از چند کتاب مهم رونمایی شد.

 

 

‫۴ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا