سفیر روسیه: آلمان از خط قرمز ما عبور کرده است

پایگاه خبری تحلیلی افق و اقتصاد _ سفیر مسکو در برلین با هشدار درباره کمک‌های نظامی به اوکراین گفت، آلمان با این اقدامات از خط قرمز روسیه عبور کرده است.

کمک‌های نظامی آلمان به اوکراین برای جنگ با روسیه در جریان عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس، با واکنش تند مسکو همراه شد.

سرگئی نچایف» سفیر مسکو در برلین امروز (دوشنبه) گفت که دولت فدرال آلمان از خط قرمز روسیه عبور کرده و در حال ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی به اوکراین است.

به نوشته وبگاه روسی ریانووستی ، نچایف درباره خطوط قرمزی که آلمان تاکنون نقض کرده، توضیح داد: «از این میان می‌توان به بی‌توجهی [برلین] به مسئولیت اخلاقی و تاریخی آلمان در قبال مردم روسیه به‌دلیل جنایات رژیم نازی در طول جنگ جهانی دوم اشاره کرد .

وی در مصاحبه با روزنامه «ایزوِستیا» تصریح کرد: «آلمان از زمانی که شروع به ارسال تسلیحات مرگبار به اوکراین نمود، از خط قرمزی عبور کرد که نباید آن را نقض می‌کرد .

طبق این گزارش، این دیپلمات روس گفت: «مملو کردن اوکراین با تسلیحات، چیزی که متحدان غربی آلمان از آن می‌خواهند، به ناکجاآباد ختم می‌شود و با طولانی کردن این جنگ، فقط تعداد قربانیان را افزایش می‌دهد .

به نوشته ریانووستی، نچایف همچنین افزود روند آشتی بین مردم روسیه و آلمان که پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفته بود، اکنون قریب به یقین محو شده است.

پیش از این، «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان در سفری شبانه به کی‌یف رفت و در دیدار با «ولودیمر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین، بر تداوم ارسال کمک‌های نظامی و مالی به این کشور تاکید کرد.

با این حال، «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا بیطرفی دیپلماتیک خود را کنار گذاشته، گفت مربیان نظامی ناتو در حال هدایت عملیات‌های اوکراین هستند .

به نوشته ریانووستی این دیپلمات روس در واکنش به اظهارات اخیر «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر لزوم شکست خوردن روسیه در جنگ با اوکراین و ارسال تسلیحات بیشتر به کی‌یف، گفت او خط بی‌طرفی دیپلماتیک را کنار گذاشته است.

نبنزیا با بیان اینکه از زمان کودتای غیرقانونی در اوکراین، رژیم کی‌یف فقط به‌عنوان یک مهره در مبارزه ژئوپلیتیکی غرب برای تضعیف روسیه مورد توجه بود، تصریح کرد: بنابراین، نه انگلیس و نه آمریکا به سناریوی صلح اعتقادی نداشتند. نمایندگان غرب به کی‌یف رفتند و به زلنسکی و تیمش پیشنهاد کردند که غرب آماده است تا برای پیروزی اوکراین هر کاری انجام دهد، به جز مداخله نظامی مستقیم .

وی خاطرنشان کرد: جوزپ بورل، دیپلمات ارشد و اصلی اتحادیه اروپا، که بی‌طرفی دیپلماتیک خود را به‌طور کامل از دست داده، قبلا می‌گفت پیروز این جنگ در مذاکرات مشخص می‌شود اما اکنون می‌گوید این جنگ در میدان نبرد خاتمه می‌یابد».

طبق این گزارش، نماینده روسیه در سازمان ملل ضمن اشاره به لفاظی‌های اخیر کشورهای همسایه اوکراین علیه مسکو، گفت: «لهستان، جمهوری چک و کشورهای بالتیک در یک جنون هیجانی روس‌هراسانه قرار داشته و بوریس جانسون نخست‌وزیر مستعفی انگلیس، بیشتر از اینکه مشکلات کشورش را حل کند، به تحریک اوکراین مشغول بود .

نبنزیا اظهار داشت: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز کی‌یف را [برای تنش‌زایی با روسیه] تشویق کرد. در نتیجه، زلنسکی زیر همه توافقات زد، یک تحریک آشکار در بوچا به همراه سرویس های ویژه بریتانیا انجام داد و فرصت صلح از دست رفت. بنابراین، رئیس جمهور اوکراین تصمیم اشتباه و مهلکی برای کشورش گرفت .

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با زیر سوال بردن ادعاهای آمریکا و کشورهای اروپایی مبنی بر خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی توسط روسیه از کره شمالی و ایران، از واشنگتن خواست این ادعاهایش را با مدرک ثابت کند.

به نوشته ریانووستی این دیپلمات روس در نشست شورای امنیت از نمایندگان آمریکا و انگلیس حاضر در این نشست پرسید که اگر مدرکی مبنی بر خرید تسلیحات توسط روسیه از کره شمالی و ایران دارند، ارائه کنند.

نبنزیا تاکید کرد: ادعاهای قاطع آمریکا و انگلیس مبنی بر اینکه روسیه از ایران و کره شمالی تسلیحات می‌خرد، توجه ما را به خود جلب کرده است. اکنون از آنها می‌خواهم که یا همین الان هر مدرکی دارند را ارائه نمایند یا به انتشار اطلاعات نادرست در داخل شورای امنیت متهم شوند .

طبق این گزارش، دیپلمات‌های آمریکایی و انگلیسی در این نشست، پاسخی به این درخواست نبنزیا نداده و سکوت کردند.

وی همچنین به غرب هشدار داد که پمپاژ تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف، نقش تعیین‌کننده‌ای در میدان نبرد ایفا نکرده و آنها با این کار فقط پایان رژیم زلنسکی را به تاخیر می‌اندازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا