عزمی برای استفاده از صنعت گردشگری وجود ندارد

پایگاه خبری افق و اقتصاد – رئیس جامعه هتلداران کیش گفت: دولت اگر عزمی برای درست کردن وضعیت رکود گردشگری در کیش نداشته باشد، وضع ما روز به روز بدتر خواهد شد.

مسیح الله صفا افزود: اوضاع و احوال کیش خوب نیست. یکی از علل آن هم نبودن پرواز است و البته نبودن پرواز را هم نمی توانیم گردن یک نفر، یک شرکت و یا مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش بیاندازیم.

وی ادامه داد: اصل قضیه آنجاست که در کشور ما، دولت عزمی برای استفاده از صنعت گردشگری ندارد؛ نه تنها به عنوان جایگزین صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، بلکه حتی همین صنعت گردشگری نصفه و نیمه را هم کاری کرده اند که مردم ترجیح بدهند ارز از کشور خارج کرده و به کشورهایی مانند ترکیه بروند. هر آنچه ترکیه دارد، ما در کشور داریم به جز یکسری مسائل که ما معتقدیم نباید انجام بدهیم و آنها مردم را آزاد گذاشته اند که انجام بدهند یا ندهند.

صفا بیان کرد: اگر بگوییم بلیط هواپیما گران است، این را هم باید در نظر داشته باشیم که هزینه های تعمیر و نگهداری هواپیما برای شرکت هواپیمایی، با دلار ۵۰ هزار تومانی محاسبه می شود و اگر نتوانند هزینه های خود را در بیاورند، چه باید بکنند؟ آیا دولت به آنها بودجه یا سوبسید می دهد؟

وی با بیان اینکه در کشورهایی مانند ترکیه، دولت به هر پرواز ورودی به صورت میانگین حدود ۶۰۰۰ دلار کمک می کند. ولی دولت ما هیچ کمکی به بخش هوانوردی نمی کند و از آن طرف می گوید نباید بلیط ها را گران کنید، اظهار کرد: در سی و سه سالی که من در کیش و در این صنعت بوده ام، هیچ سالی به اندازه امسال رکود نبوده است.

صفا با اشاره به اینکه در سند گردشگری گفته شده که صنعت گردشگری و سفر باید ارزان باشد، عنوان کرد: یک مثال می زنم. اجاره پرداختی من بابت هتل، به واسطه مزایده ای که گذاشته شد نسبت به سال گذشته حدود ۷.۵ برابر شده است. قیمت آب، برق، گاز، دستمزدها، حقوق و خورد و خوراک پرسنل، ملزومات هتلی و مواد غذایی افزایش داشته است. معافیت مالیات را که در مناطق آزاد تا حد زیادی از بین برده اند. هزینه های یک هتل نسبت به سال ۹۷ حدود ۱۵ برابر شده است پس من نمی توانم اتاق‌های هتل را به قیمت سال ۹۷ بفروشم. یک هتلدار اکنون باید چکار بکند؟ تعداد زیادی از همکاران پیام می دهند چاره ای جز تعطیل کردن هتل نداریم. کلوپ داری که اجاره اش چندین برابر شده است و مسافر هم نیست، از کجا باید اجاره شرکت سرمایه گذاری را پرداخت کند؟

وی بیان کرد: اینجا باید دولت کمک کند. یک قانون وجود دارد به نام قانون چگونگی اداره مناطق آزاد و در این قانون، به مدیرعامل سازمان اختیاراتی مانند رئیس جمهور (در محدوده منطقه آزاد مورد نظر) داده شده است. متاسفانه چندین سال است که این قانون به درستی اجرا نمی شود و اگر به درستی اجرا می شد، مدیرعامل سازمان اکنون می توانست به شرکت سرمایه گذاری ابلاغ کند که با توجه به رکود و وضعیت فعلی اقتصادی که فعالان اقتصادی و گردشگری مانند کلوپ ها و هتل ها در پرداخت دستمزد پرسنل خود نیز دچار مشکل شده اند تا بهبود شرایط اجاره نگیرند.

این مقام مسئول بیان کرد: موجران معمولی وقتی می بینند مستاجرشان دچار مشکل است، در اجاره تخفیف داده و یا چند ماه اجاره نمی گیرند. ولی در شرکت‌های تابعه سازمان منطقه آزاد کیش، این قضیه وجود ندارد. ضمن اینکه مقصر این مشکلات، یک نفر نیست. دولت باید تکلیف خود را با مناطق آزاد روشن کند. مناطق آزاد دیگر هیچگونه مزیتی نسبت به سرزمین اصلی ندارند، بلکه علاوه بر دادن مالیات و مالیات بر حقوق، هزینه های بیشتری نیز نسبت به سایر شهرها دارند.

رئیس جامعه هتلداران کیش اضافه کرد: ما تشکلی داریم به نام فعالین اقتصادی مناطق آزاد که می دانیم همه مناطق دچار معضل هستند. همچنین من تنها نماینده بخش گردشگری مناطق آزاد در تشکل مجمع صنفی فعالان گردشگری کشور هستم. دولت اگر عزمی برای درست کردن این وضعیت نداشته باشد، وضع ما روز به روز بدتر خواهد شد.

وی در پایان گفت: در مورد بحث چارترها نیز راهکار همان است که چند روز پیش آقای محب خدایی در یادداشتی ارائه دادند. چارتر به خصوص برای کیش لازم است ولی هر کس می خواهد پرواز چارتر کند، قبل از آن باید چند اتاق از هتل ها گارانتی بگیرد. نه اینکه یک هتل را پر کند، بلکه از همه هتل ها تعدادی اتاق بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا